Miksi jääkiekon suurmaista Yhdysvallat ei ole saavuttanut mm-kisoissa kulta- tai hopeamitalia pitkään aikaan? Edellinen kulta on vuodelta 1960, joka on itse…

Kysytty

Miksi jääkiekon suurmaista Yhdysvallat ei ole saavuttanut mm-kisoissa kulta- tai hopeamitalia pitkään aikaan? Edellinen kulta on vuodelta 1960, joka on itse asiassa myös olympiakulta mutta joka oli myös maailmanmestaruus ja edellinen hopea on vuodelta 1956, joka sekin on olympiakulta ja maailmanmestaruus. Yhdysvaltain ainoa erillisistä mm-kisoista saavutettu kulta on niinkin kaukaa kuin vuodelta 1933.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleinen selitys on se, ettei Yhdysvaltain joukkue ole pelannut tarpeeksi hyvin niissä kisoissa, joihin se on osallistunut. Tilastoja hallitsevat Neuvostoliitto/Venäjä, joka oli 1960-luvun alusta 1990-luvun alkuun suhteellisen ylivoimainen joukkue ja Kanada, joka on hallinnut tilastoja silloin kuin Neuvostoliitto ei hallinnut. Yhdessä nämä kaksi mahtimaata ovat vieneet jaossa olleista 94 kultamitalista 53. Kaksi muuta kultaa rohmunneista ovat Tšekkoslovakia/ Tšekki (12) ja Ruotsi (11). Yhdysvalloilla on tosiaan vain kaksi kultamitalia, mutta hopealla joukkua on ollut 9 kertaa ja pronssilla 8.

Eräs syy Yhdysvaltain "odotettua huonompaan menestykseen" lienee se, että maassa on perinteisesti arvostettu enemmän kotimaan liigaa kuin kansainvälisiä kisoja, jotka ovat loppujen lopuksi aika pienen piirin tapahtuma. Toisaalta Kanada on pitkälti samassa asemassa, mutta sen kohdalla vähäinen kiinnostus ei ainakaan suoraan näy mitalitilastoista. Voidaan kuitenkin jossitellen kysyä, millaisia tilastot olisivat, jos sekä Kanada että Yhdysvallat olisivat aina lähettäneet MM-kisoihin parhaan mahdollisen joukkueen.

Heikki Poroila