Miksi J.K. Rowling tappoi Harry Potter -kirjasarjassaan lähes kaikki ne, jotka jollain tapaa vastustivat auktoriteettejä? Kuinka pöllöt löytävät aina henkilön,…

Kysytty

Miksi J.K. Rowling tappoi Harry Potter -kirjasarjassaan lähes kaikki ne, jotka jollain tapaa vastustivat auktoriteettejä? Kuinka pöllöt löytävät aina henkilön, jolle kirje on osoitettu, vaikkei kirjeessä lue, eikä niiden lahettäjä välttämättä kerro? Esimerkiksi neljännessä kirjassa Harry laittoi Hedwigin viemään kirjettä Siriukselle, ja sanoi vain: "Vie tämä Siriukselle,jookosta?". Toinen esimerkkini on vielä parempi! Kolmannessa kirjassa Harry oli laittanut hedWigin viemään kirjettä Ronille ja ennen kuin Hedwig palasi hän karkasi Likusteritieltä ja päätyi lopulta Vuotavaan Noidankattilaan, JOSSA HEDWIG JO ODOTTI HÄNTÄ!!!!! kiitos. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On vähän vaikea arvailla kirjailijan motiiveja ja varmaankin vain J.K.Rowling itse tietää vastauksen. Mutta oma tulkintani on, että kirjailija on alusta alkaen suunnitellut tappavansa kaikki sellaiset miespuoliset henkilöt, jotka ovat olleet Harrylle isän korvikkeita ja joihin hän on läheisesti kiintynyt. Tähän hänellä on syynsä, jota voisi kutsua kehityspsykologiseksi.

On itse asiassa varsin tavallista, että lastenkirjojen päähenkilöt ovat orpoja. Vanhemmat ovat joko kuolleet, siepattu tai kadonneet jonnekin. Tällainen ratkaisu mahdollistaa sankarin esteettömän pääsyn seikkailemaan, koska vanhemmat eivät ole suojelemassa häntä.

Aikuiseksi kasvaminen on lasten- ja nuortenkirjallisuuden tärkein teema, ja päähenkilön orpous korostaa tätä tehtävää. Asioita on usein helpompi käsitellä kuvitteellisen aineiston kautta. Jos esimerkiksi valmistautuu johonkin tärkeään koetukseen, on hyvä ensin kuvitella, luoda mielikuvia käsiteltävästä asiasta. Näin ihminen ikään kuin valmistautuu kohtamaan tulevaa. Siksi on hauskempaa kuvitella hirviöitä kuin kohdata niitä tositilanteessa. Mielestäni tässä aikuisen mallin varhaisessa menettämisessä on kyse juuri tästä kasvusta itsenäisyyteen. Harry menettää ensin isänsä ja sitten monta rakasta opettajaansa ja samalla hän kasvaa sankaruuteen. Sarjan lopussa on monta muutakin kuolemaa, ja niiden tulkitsen liittyvän toiseen universaaliin teemaan, joka on yksinkertaisesti hyvän ja pahan taistelu.

Toinen esittämäsi kysymys on myös sellainen, johon on vaikea löytää lopullista vastausta. Muistathan, että kyse on velhomaailmasta ja siellä pöllöjä käytetään viestimiseen. Emmehän me tavalliset ihmiset (ei-insinöörit) ymmärrä oikein sitäkään, miten tekstiviestit kulkevat kännykästä toiseen. Olettaisin, että pöllöt yksinkertaisesti tuntevat tien. Käytettiinhän ennen kännyköitäkin kyyhkyjä viemään kirjeitä paikasta toiseen, koska kyyhkyt osasivat lentää määrättyjen reittien mukaan. Pöllöt ovat vain velhomaailman vastine kirjekyyhkyille.