Miksi Isä meidän-rukouksessa taivas sana mainitaan sekä yksikössä ( taivaassa) että monikossa (taivaissa). Kaiketi siihen joku perustelu on? "Isä meidän, joka…

Kysytty

Miksi Isä meidän-rukouksessa taivas sana mainitaan sekä yksikössä ( taivaassa) että monikossa (taivaissa). Kaiketi siihen joku perustelu on?
"Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa...."

Vastaus

Vastattu

Rovasti Hannu Päivänsalo on vastannut tähän kysymykseen Raamatun lukijain liiton sivuilla: "Kirkollisessa käytössä oleva Isä meidän -rukous seuraa näiden sanojen osalta tarkasti Uutta testamenttia, jossa sana ”taivas” esiintyy kaiken kaikkiaan useimmiten yksikössä. Nykyisessä Kirkkoraamatun käännöksessä tosin yksikkömuotoon on laitettu useita sellaisiakin kohtia, jotka alkukielessä ovat monikossa. Mistään olennaisesta erosta yksikkö- ja monikkomuotojen käytössä ei taida ollakaan kysymys.

Vanhan testamentin hepreassa yleisin taivaasta käytetty sana on itsessään monikkomuotoinen. Tämän ei ole katsottu kuitenkaan viittaavaan niinkään useisiin taivaisiin, vaan taivaan valtaviin mittasuhteisiin. Samasta näkökulmasta voidaan tarkastella myös sanan käyttöä Uuden testamentin puolella." (tässä vain osa koko vastauksesta) https://rll.fi/2012/10/taivaassa-vai-taivaissa/