Miksi ihmisen ääni muuttuu käheäksi, kun hänellä on flunssa?

Kysytty

Miksi ihmisen ääni muuttuu käheäksi, kun hänellä on flunssa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Flunssaoireisiin liittyvä äänen käheytyminen johtuu yleensä äänihuulten turpoamisesta tai häiriöstä niiden liikkuvuudessa. Äänihuulet eivät avaudu ja sulkeudu normaalisti, ja ilma liikkuu niiden välistä puheen kaikissa vaiheissa. Äänen normaali kirkkaus katoaa. Joskus ääni käheytyy myös pitkään jatkuneen yskän takia.

Tietoa äänen käheydestä mm. Terveyskirjaston sivuilta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…