Miksi Ihaan häntä on kiinni naulalla?

Kysytty

Miksi Ihaan häntä on kiinni naulalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Itse asiassa Ihaan häntä taitaa olla kiinni jonkinlaisella taulunastalla. Nastakiinnityksen puuhamiehenä on Risto Reipas.

Nalle Puhin luoja A. A. Milne on kehitellyt tarinoidensa hahmoja todellisen maailman hahmojen pohjalta. Risto Reippaan esikuva on Milnen oma poika Christopher Robin, jolla oli lelueläimiä, mm. vaaleanruskea nallekarhu, tiikeri, kenguru sekä harmaa sahanpuruilla täytetty aasi.

Ihaan irtohäntä viittaa todennäköisesti vanhaan leikkiin, jossa yritetään silmät sidottuina kiinnittää aasin häntä oikeaan kohtaan.

Englanninkielisessä Wikipediassa häntää luonnehditaan vapaasti suomennettuna näin:
"Ihaalla on pitkä irtohäntä, jossa on vaaleanpunainen rusetti. Ihaa pitää hännästään kovasti, mutta on myös taipuvainen hukkaamaan sen. Risto Reipas pystyy kiinnittämään hännän takaisin taulunastalla."

Kuva Christopher Robinin pehmoeläimistä löytyy mm. Wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eeyore
Ihaasta löytyy lisää tietoa myös täältä:
http://www.just-pooh.com/eeyore.html

Christopher Robin Milnen lelueläimiä säilytetään nykyään The New York Public Libraryssa.