Miksi historiassa puhutaan vielä pakanoista vaikka termissä on kyse jonkin aikajakson tai kirkkoon kuulumattoman väestön alistamisesta sekä mustamaalauksesta…

Kysytty

Miksi historiassa puhutaan vielä pakanoista vaikka termissä on kyse jonkin aikajakson tai kirkkoon kuulumattoman väestön alistamisesta sekä mustamaalauksesta ja siten rasistisesta kommentoinnista?

Vastaus

Vastattu

Pakana-sana voi tarkoittaa halventavaa viittausta ihmisiin, jotka eivät ole kristittyjä (tai juutalaisia tai muslimeja). Tässä merkityksessä sanaa näkee nykyisin onneksi vain harvoin. Vanhoissa Raamatun käännöksissä pakanalla viitataan ei-juutalaisiin ihmisiin.

Pakana-sanalla on kuitenkin myös vähemmän latautuneita merkityssisältöjä. Kielitoimiston sanakirjan mukaan sana voi tarkoittaa uskontoon välinpitämättömästi suhtautuvaa ihmistä. Sitä voidaan myös käyttää lievänä kirosanana.

Voidaan myös puhua uuspakanuudesta. Seuraavasta linkistä löydät laajan esittelyn uuspakanuuden historiasta ja ominaispiirteistä: