Miksi hernekeiton kanssa syödään pannukakkuja?

Kysytty

Miksi hernekeiton kanssa syödään pannukakkuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvä kysymys, mutta kukaan ei tunnu tietävän tarkkaa vastausta.
Torstaista hernekeittopäivänä löytyy kyllä jonkinlaista tietoa.

MTVn sivuilla (Lifestyle > Makuja Julkaistu 26.02.2014 13:21 ) kerrotaan näin:

Hernekeiton syöminen torstaisin on vahva suomalainen ruokaperinne. Mistä se oikein on peräisin?
Hernekeiton perinteinen tarjoilupäivä juontaa juurensa vuosisatoja taaksepäin. Perjantai oli Suomessakin ennen uskonpuhdistusta katolisten paastopäivä, jonka takia torstaisin piti syödä mahdollisimman ravitsevaa ja täyttävää ruokaa. Hernekeitto oli siihen sopiva vaihtoehto.
– Hernekeitto on tukeva ja proteiinipitoinen ruoka. Herne on raaka-aine, joita suomalaisten on ollut mahdollista saada. Ne ovat säilyviä ja hyviä aineksia ruokaan, Marttaliiton kehittämispäällikkö Kaisa Härmälä perustelee hernekeiton suosiota.
Kustaa Vaasa kyllästyi keittoon
Erään teorian mukaan Kustaa Vaasa määräsi 1500 -luvulla, että kaikkien kansalaisten tuli syödä hernekeittoa torstaisin. Määräyksen takana olivat verot. Siihen aikaan veroja perittiin osittain elintarvikkeiden muodossa. Keväällä verovuoden lopussa kuningas joutui usein toteamaan, että oli saanut valtavia määriä kuivia herneitä. Kuningas kyllästyi syömään hernekeittoa koko kesän, joten määräsi, että kansalaisten piti itse syödä hernekeittoa joka torstai. Näin valtavilta hernevarastoilta vältyttiin.
Toisen legendan mukaan 1500 -luvun puolivälissä hallinnut Ruotsin kuningas Eerik XIV kuoli syötyään vihollisensa myrkyttämää hernekeittoa.
Pannukakkua ei ole aina syöty hernekeiton kanssa
Pannukakku ei ole kulkenut käsi kädessä hernekeiton kanssa läheskään yhtä pitkään, kuin viikonpäivä. Luultavimmin pannukakkua on alettu syödä hernekeiton kanssa vasta 1900-luvun alussa. Tämä johtuu siitä, että pannukakun ainesosat ovat olleet yksinkertaisesti liian kalliita kerran viikossa nautittavaksi.
– On hieman erikoista, että kaksi näin täyttävää ruokaa yhdistetään, Härmälä miettii.
Varuskunnissa hernerokkaa syödään perinteisesti joka torstai. Myös peruskouluissa ja työpaikkaruokaloissa on usein torstaisin tarjolla hernekeittoa. Hernekeitto on onnistunut säilyttämään vahvan asemansa suomalaisten ruokapöydässä vuosisadasta toiseen.

Tiede lehdessä on kerrottu hernekeitto-päivästä:
Miksi torstai on hernekeittopäivä?

Monet ruokiin ja ruokailuun liittyvät tavat palautuvat kristilliseen perinteeseen. Perjantai oli katoliseen aikaan paastopäivä, minkä vuoksi torstaina haluttiin tarjota tukevaa ja ravitsevaa ruokaa. Hernekeiton syöminen laskiaisena on samaa perua: katolisella kaudella laskiaisesta alkoi pääsiäistä edeltävä paastonaika.

Vaikka Suomessa siirryttiin prostestanttiseen uskontoon jo 1500-luvulla, tapa hernekeiton tarjoamisesta torstaisin on säilynyt. Tätä on saattanut edistää se, että armeijaan vakiintui käytäntö syödä hernekeittoa torstaisin.

Nykyisin hernekeiton kanssa tarjotaan pannukakkua. Tämä tapa lienee yleistynyt vasta 1900-luvun puolella, sillä vielä 1800-luvulla pannukakun raaka-aineet olivat kalliita harvojen herkkuja.
Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2008
Vastaaja:
Merja Sillanpää
tutkija
Karjaa