Miksi Helsingin Yliopiston varastokirjasto on kaukana Urajärven kartanossa?

Kysytty

Miksi Helsingin Yliopiston varastokirjasto on kaukana Urajärven kartanossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalliskirjaston, eli aiemmin Helsingin yliopiston kirjaston, varastokirjasto perustettiin Asikkalan pitäjään Urajärven kartanon maille vuonna 1955. Ennen tätä kirjastolla oli yksitoista varastoa eri osoitteissa Helsingissä. Varastokirjasto perustettiin  kirjaston kokoelmien tilanpuutteen takia. Helsingin yliopiston kvestori Eino Kaskimies, joka oli myös Urajärven kartanon ja sen rakennusten omistaman Suomen Muinaismuistoyhdistyksen taloudenhoitaja vaikutti siihen, että kirjasto solmi vuokrasopimuksen Muinaismuistoyhdistyksen kanssa ja alkoi suunnitella varastokirjastoa 1950-luvun alussa kartanon maille. (Lähde: Rainer Knapas, Tiedon valtakunnassa: Helsingin yliopiston kirjasto - Kansalliskirjasto 1640-2010, s. 319-321) Tietoa myös Kansalliskirjaston aikajanasta:

https://www.kansalliskirjasto.fi/extra/aikajana/kk_aikajana3.html

7 ääntä

Kommentit

Ymmärtääkseni Urajärven rakennukset ovat nyt myynnissä, kirjavaraston siirryttyä muualle. Mistä saa lisätietoa myynnistä?