Miksi Helsingin Museokadun parilliset talonumerot alkavat luvusta 8?

Kysytty

Miksi Helsingin Museokadun parilliset talonumerot alkavat luvusta 8?

Vastaus

Vastattu

Kun Töölöä on kaavoitettu ja rakennettu, siellä on ollut huomattavasti vähemmän ja erilaisia rakennuksia kuin nyt. Vielä vuonna 1900 koko Etu-Töölöä ei ollut varsinaisesti olemassa (Museovirasto: RKY). Helsinki ennen -sivuston kartoista voi katsoa, miltä Töölö näytti vaikkapa vuonna 1909, jolloin Kansallismuseotakin vasta suunniteltiin, mutta sille ja lukuisille muille taloille oli tontit suunnitteilla. Vuoden 1920 kartasta voi jo nähdä, että Museokadun itäisen pään osoitenumerot ovat jääneet Dagmarinkadun, Cygnaeuksenkadun ja Nervanderinkadun osoitenumeroiden alle.

Oletettavasti numerointi on aloitettu kahdeksasta, jotta se pysyisi loogisesti juoksevana parittomien numeroiden kanssa. Tarkempia tietoja kannattaa kysyä Mueovirastolta.

Vanhat Helsingin kartat: https://helsinkiennen.fi/
Nykyiset kartat ja ilmakuvat Google Mapsissa: https://www.google.fi/maps