Miksi heinää tehdään, mutta viljaa korjataan? Viljaakaan ei varsinaisesti "korjata" siksi, että siinä olisi joku vika, mutta sanonta on ymmärrettävissä sitä…

Kysytty

Miksi heinää tehdään, mutta viljaa korjataan?

Viljaakaan ei varsinaisesti "korjata" siksi, että siinä olisi joku vika, mutta sanonta on ymmärrettävissä sitä kautta, että muitakin asioita, esimerkiksi hajallaan olevia tavaroita "korjataan talteen".

Mutta mikä on selitys sille, että heinää ei korjata vaan tehdään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan heinänteko on heinän korjaamista rehuksi, heinänkorjuuta:

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

Korjaaminen on siis, niin kuin kirjoitit, paitsi kunnostamista ja parantamista, myös keräämistä, kokoamista, talteen ottoa ja suojaan korjaamista:

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

Suomen murteiden sanakirjan (kolmas osa, 1992) mukaan heinänteko on "heinätöiden tekemistä, heinän korjaamista rehuksi", ja kun ollaan heinänteossa ollaan heinää korjaamassa (s. 64). Ehkäpä heinätöiden tekeminen on vain lyhentynyt muotoon heinänteko. Varsinaista selvitystä sanalle ei löytynyt.