Miksi Hannun ja Hanneksen nimipäivä on 27. joulukuuta?

Kysytty

Miksi Hannun ja Hanneksen nimipäivä on 27. joulukuuta, kun useimpien Johannekseen perustuvien nimien nimipäivä on 24. kesäkuuta? Tiedän, että ensin mainittu päivä on apostoli ja evankelista Johanneksen päivä, mutta eivätkö ne periaatteessa voisi olla myös jälkimmäisenä, joka on Johannes Kastajan muistopäivä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäinen kertoo teoksessaan Nimipäiväsanat (Kirjapaja, 1978), että itse asiassa Johanneksen nimipäivä oli vuoteen 1972 asti 27.12. Se viittasi kahteen Johannekseen: evankeliumin kirjoittajaan ja apostoliin, jotka ovat Lempiäisen mukaan useimpien tutkijoiden mielestä eri henkilöitä. Vuoden 1973 almanakassa Johannes oli siirretty Jussin päivälle eli Johannes Kastajan syntymäpäiväksi 24.6.

Lempiäinen ei kerro tarkempia perusteluja siirrolle, mutta historiallisesti Johanneksen nimipäivä on tosiaan voinut olla kumpana päivänä tahansa.