Miksi Fanny ja Alexander Ruotsalainen elokuva Ingmar Bergman ohjaama miksi siinä ei näyttely Max Von Sydow siitä jäin pikkusen ihmettelenu se olisi ollut hyvä…

Kysytty

Hei Miksi Fanny ja Alexander Ruotsalainen elokuva Ingmar Bergman ohjaama miksi siinä ei näyttely
Max Von Sydow siitä jäin pikkusen ihmettelenu se olisi ollut hyvä näyttele jos siinä näyttele se olisi harmi

Vastaus

Vastattu

Ingmar Bergmanin Fanny ja Alexander  - elokuvaprojekti julkistettiin lokakuussa 1989 päärooleissa:  Liv Ullmann, Max von Sydow ja Erland Josephson.  Von Sydowia oli suunniteltu Edvardin rooliin, piispaksi, koska Ingmar Bergmanin mielestä von Sydow muistutti Erik Bergmania.

Neuvottelut von Sydowin kanssa joutuivat vaikeuksiin, koska hänen urastaan  oli tulossa yhä kansainvälisempi, ja hänen agenttinsa vaati kovempaa palkkiota.  Edwardin rooliin valittiin Jan Malmsjö,  jonka kanssa Bergman oli työskennellyt  aiemmin elokuvassa Kohtauksia eräästä avioliitosta. Vuonna 1981 myös Ullmann hylkäsi Emilien roolin.

Elokuvan alussa koko perhe kokoontuu viettämään joulua isoäidin luo lämpöä, värikkyyttä ja rakkautta pursuavaan taloon. Kaikki on vielä hyvin, mutta pian näin ei enää ole. Fanny (Pernilla Allwin) ja Alexander (Bertil Guve), Oscarin ja tämän nuoren, kauniin Emelie-vaimon (Ewa Fröling) lapset menettävät pian isänsä. Emelie menettää samalla toivonsa, ja tilaisuuden tullen piispa Vergérus (Jan Malmsjö) ottaakin Emelien vaimokseen. Emelie ja lapset muuttavat pappilaan, josta kaikki ilo, elämä ja nautinto on visusti pidetty poissa ja nauru kitketty pois. Edessä on kurja elämä, ellei jotakin tehdä..

Fanny  och Alexander = Fanny ja Alexander ; ohjaus Ingmar Bergman

Tärkeimmät roolit

Ekdahlien asunto
 Börje Ahlstedt      … Carl Ekdahl, professori
 Pernilla Allwin      … Fanny Ekdahl, Oscarin ja Emilien tytär
 Allan Edwall      … Oscar Ekdahl, Emilien puoliso
 Ewa Fröling      … Emelie Ekdahl, Oscarin vaimo
 Bertil Guve      … Alexander Ekdahl, Oscarin ja Emilien poika
 Jarl Kulle      … Gustav Adolf Ekdahl, ravintoloitsija
 Mona Malm      … Alma Ekdahl, Gustavin vaimo
 Maria Granlund      … Petra Ekdahl, Gustavin ja Alman tytär
 Christina Schollin      … Lydia Ekdahl, Carlin vaimo
 Pernilla August      … Maj, lastenhoitaja
 Gunn Wållgren      … Helena Ekdahl, isoäiti
 Majlis Granlund      … neiti Vega, palvelijatar

Piispan palatsi
 Marianne Aminoff      … Blenda Vergérus, piispan äiti
 Harriet Andersson      … Justina, keittiöpiika
 Jan Malmsjö      … piispa Edvard Vergérus
 Kerstin Tidelius      … Henrietta Vergérus, piispan sisko
 Hans Henrik Lerfeldt      … Elsa Bergius, piispan täti

Lähteitä:

Finna https://kavi.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_140545

Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Fanny_and_Alexander

Elokuvauutiset https://www.elokuvauutiset.fi/site/dvd-arvostelut/ulkomaiset/8067-fanny…