Miksi Espanjan kuninkaasta Juan Carlosista käytetään suomessa tuota espanjankielistä nimitystä eikä suomenneta Juhana Kaarle vastaavasti kuin esimerkiksi Carl…

Kysytty

Miksi Espanjan kuninkaasta Juan Carlosista käytetään suomessa tuota espanjankielistä nimitystä eikä suomenneta Juhana Kaarle vastaavasti kuin esimerkiksi Carl Gustaf suomennetaan Kaarle Kustaa?

Vastaus

Vastattu

Vastauksen lopusta löytyy linkki artikkeliin, missä asiaa on pohdittu laajemminkin. Tiivistettynä: nimiasian käytänteet ovat vaihdelleet eri aikoina. 1970-luvulla suomen kielen lautakunta linjasi, että pohjoismaiset hallitsijat suomennettiin, kun taas muut hallitsijat saivat pitää alkuperäisen nimensä. Tätä ennen hallitsijoiden nimet oli pääsääntöisesti suomennettu. Näin ollen Juan Carlos on meilläkin Juan Carlos. Lisäksi vuonna 2002 lautakunta linjasi, että pohjoismaisia hallitsijoitakaan ei ole enää tarpeen kohdella erityisesti, vaan jatkossa heidätkin tunnetaan alkuperäisillä nimillään. Pitkään vallassa olleet, siis ennen näitä uusia linjauksia, ovat siis vielä suomennetuilla nimillä kuten Kaarle Kustaa.

https://hovikirjeenvaihtaja.wordpress.com/2014/07/07/yrjot-ja-kaarlet-s…