Miksi esim. metrojen liukuportaat ei ole oikean puolen liikenteessä

Kysytty

Miksi esim. metrojen liukuportaat ei ole oikean puolen liikenteessä

Vastaus

Vastattu

 Oikeastaan liukuportaissa on oikeanpuolinen liikenne. Helsingin Metron liukuporrasetiketti: "Liukuportaissa seistään oikeassa reunassa, jotta kiireisemmät matkustajat pääsevät vasemmalta ohi." Kaupunkiliikenne.fi

Samanlainen ohje on luullakseni monilla mielessä esim. pyöräteiltä tai autoliikenteestä.

Tutkimusten mukaan liukuportaissa ohittelu ei kuitenkaan ole se tehokkain matkustustapa. Jos väkeä on paljon, on nopeampaa seistä ja antaa portaiden kuljettaa. MTV Uutiset 8.3.2017

3 ääntä

Kommentit

Espoon metroasemilla en ole käynyt, ja muistot ulkomailta ovat epätäsmällisiä. Helsingistä muistan metron liukuportaikkoja, joissa päästäkseen haluamaansa suuntaan (alhaalta ylös tai päinvastoin) piti valita VASEMMANpuoleiset koneportaat.
SVT:n suosittu, Ylenkin toistama tietovisailu På spåret näyttää ensimmäisenä vihjeenä useimmiten junarataa - jossa juna kulkee monessa paikassa raideparin "vasenta kaistaa".