Miksi ensimmäiset yleisurheilun mm-kisat olivat Helsingissä?

Kysytty

Miksi ensimmäiset yleisurheilun mm-kisat olivat Helsingissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisurheilun MM-kisat Helsinki 1983 -kirjassa kerrotaan että ensimmäisiä yleisurheilun MM-kisoja haki Helsingin lisäksi toisena kaupunkina vain Stuttgart. Päätös tehtiin maaliskuussa 1980 Pariisissa. Em. kirjan mukaan IAAF:n hallitus "jätti syrjään kaiken politiikan, punnitsi vakavasti kahden hyvän ehdokkaan esityksiä ja valitsi Helsingin äänin 11-6." Politiikalla viitataan erityisesti vuoden 1980 Moskovan olympialaisiin, joita varjostivat kylmä sota ja 47 länsimaan boikotti. Helsinki tuli valituksi sillä perusteella, että Suomen yleisurheilulla oli vakiintuneet ja laajat perinteet. Lisäksi Helsingin stadionin yleisön hyvä maine vaikutti asiaan.

Lähde:

Yleisurheilun MM-kisat Helsinki 1983 (International Sport Publications)

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/08/08/olympiaboikotit