Miksi ennen vanhaan sairaanhoitajan hilkassa oli raitoja? Mitä yksi, kaksi ja kolme raitaa kertoivat?

Kysytty

Miksi ennen vanhaan sairaanhoitajan hilkassa oli raitoja? Mitä yksi, kaksi ja kolme raitaa kertoivat?

Vastaus

Vastattu

Alkujaan sairaanhoitajan päähineen tai hilkan tarkoitus oli suojata kantajansa pitkiä hiuksia ajan hengen mukaisesti lähinnä häveliäisyyssyistä. Hiusmallien lyhentyessä päähineenkin merkitys väheni. Hilkka jätettiin pois ensin vuonna 1965 oppilaan puvusta, koska arveltiin, että vastustus olisi vähäisempää heidän keskuudessaan. Sairaalaliiton ohjeistuksella sairaanhoitajan hilkka poistui käytöstä sairaanhoitajaliiton esityksestä 1971. Esityksen perusteluna oli, että päähine oli menettänyt merkityksensä suoja-asusteena.

Raidat tai nauhat kuuluivat sairaanhoitajaoppilaan päähineeseen. Nauhojen lukumäärä osoitti opiskelun vaiheen. Ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaoppilaan päähineessä oli yksi sininen nauha.

Sinisestä oppilasasusta sairaanhoitajan valkoiseen virkapukuun  http://www.oamk.fi/epooki/files/6015/4339/5495/ePooki_59_2018.pdf

https://www.ts.fi/viihde/1074152729/Sisar+hento+valkoisissa+sinisissa+k…