Miksi englantilaiset pitävät päässään jouluna "hassuja, värikkäitä paperisia hattuja ?" Juontaako tapa jostain historiallisesta tapahtumasta, vai mistä on…

Kysytty

Miksi englantilaiset pitävät päässään jouluna "hassuja, värikkäitä paperisia hattuja ?" Juontaako tapa jostain historiallisesta tapahtumasta, vai mistä on oikein kysymys ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Brittien paperihatut ovat perua muinaisten roomalaisten Saturnalia-juhlasta ('Saturnus-jumalan juhlat'), jota vietettiin 17.–23. joulukuuta ja joka oli sikäläinen vastine meikäläiselle joululle: "silloin oli pöydässä ruokaa ja maassa rauha, ja ihmisten kesken vallitsi hyvä tahto, lahjoja annettiin ja saatiin eikä töitä tarvinnut tehdä kenenkään".

"Saturnalia-juhlat olivat alun perin yksipäiväiset, mutta niin suosittu oli Saturnuksen juhlinta, että juhlat kestivät parhaimmillaan 7 päivää. Yksi syy juhlinnan suosioon lienee ollut se, että Saturnalia-juhlat olivat ainoa ajankohta jolloin Roomassa sai julkisesti pelata uhkapelejä. Kotona juhlinnassa keskityttiin rentoon yhdessäoloon kulta-ajan tasa-arvoisessa hengessä, paitsi että isännät tarjoilivat orjille. -- Myös lahjoja oli tapana jaella, erityisesti lapsille. Ystäville ja tuttaville vietiin yleensä lahjaksi vahakynttilöitä, mutta myös hopea-astioita tai kirjoja saatettiin antaa. -- Vähitellen Saturnalia-juhlien tavat siirtyivät osaksi joulun juhlintaa."

"Toisin kuin muissa juhlissa oli tapana, pitoihin ei tultu toga (tuon ajan juhlapuku) päällä vaan vapaa-ajan asussa ja pipon mallinen, tonttulakkia muistuttava lieretön vapaushattu päässä."

Lähteet:
Arto Kivimäki, Roomalainen kalenteri
Christmas Day Traditions in England, Scotland and Wales (A British Christmas) (projectbritain.com)

2 ääntä

Kommentit

Ehkä myös Irlannissa? Jouluisia paperihattuja näkyi Irlantiin sijoitetussa Klaus Härön uusimmassa: Rakkaani merikapteeni. My Sailor, My Love.