Miksi ehtoollinen sisältää alkoholia ja onko siitä maksettu alkoholivero?

Kysytty

Miksi ehtoollinen sisältää alkoholia ja onko siitä maksettu alkoholivero?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen evankelisluterilaisen kirkon mukaan:"Ehtoollinen on toinen luterilaisen kirkon pyhistä toimituksista eli sakramenteista. Jeesus itse on käskenyt seuraajiaan nauttimaan leipää ja viiniä hänen muistokseen."https://evl.fi/kirkossa/messu-eli-jumalanpalvelus/ehtoollinen

Raamatussa sanotaan: "Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti ja mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: 'Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. '

Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: 'Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni. ' " https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen/ehtoollinen

Ehtoollisella voi tarjota myös alkoholitonta viiniä.

Ehtoolisviinit hakitaan tavallisimmin Kirkkotarvike-nimiseltä toimittajalta (jos sitä ei osteta suoraan Alkosta)

http://www.kirkkotarvike.fi/tuote/kirkkoviini/

Sivustolta selviää että Kirkkoviini maksaa 6,70 pullo ja hinta sisältää alv.

Ehtoollisviini oli alkoholiverotonta tämän vuoden alkuun. Uusi laki kumosi verottomuuden.

https://uskonnonvapaus.fi/hakusanat/ehtoollisviini.html

"Ehtoollisella käytettävä viini on vapautettu alkoholiverosta 28.2.2018 saakka:

- - Verottomia ovat myös viinit ja välituotteet, jotka evankelisluterilainen tai ortodoksinen seurakunta taikka uskonnonvapauslain mukaisesti rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta käyttää ehtoollisviininä - -

Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta 29.12.1994/1471, 8 §

Lainmuutoksesta päätettiin joulukuussa 2017, ja tältä osin muutos astuu voimaan 1.3.2018.

Vapautus lisättiin lakiin eduskunnan käsittelyssä vuonna 1994, hallituksen esityksen mukaan ehtoollisviiniä olisi verotettu normaalisti. Vapautus rikkoi direktiivin 92/83/ETY määräyksiä, mutta tätä ei ilmeisesti huomattu juuri EU-jäsenyyden alla. Aihetta nosti esille Vapaa-ajattelijain liitto tiedotteellaan marraskuussa 2015 ja verovapaus poistuikin alkoholilain kokonaisuudistuksessa vuoden 2018 alusta lähtien.

Verovapauden rahallinen merkitys oli valtiontalouden mittakaavassa pieni. Evankelis-luterilaisessa kirkossa ehtoolliskäyntejä oli pari miljoonaa vuodessa vuonna 2017, ja olettaen 1-2 cl annoskoko ja noin 3 euron vero litralta päädytään noin 100 000 euron suuruusluokkaan. Muiden uskontokuntien osalta todennäköisesti tarpeellinen byrokratia kustansi enemmän kuin veron määrä.

Vastaavia sääntöjä rituaalisesti käytettyjen esineiden tai aineiden verovapaudesta ei Suomen laissa muualla ole. USA:ssa on menty askel pidemmälle päihdelainsäädännössä: eräiden intiaaniheimojen uskonnolliseen riittiin kuuluva huumaavan sienen käyttö on sallittua, vaikka muutoin saman sienen hallussapito on rangaistavaa."