Miksi edesmenneet Enlgannin kuningattaren mies, Prinssi Philip, ei ollut kuningas?

Kysytty

Miksi edesmenneet Enlgannin kuningattaren mies, Prinssi Philip, ei ollut kuningas?

Vastaus

Vastattu

Kuninkaalliset nimityssäännöt ovat aika monimutkaisia. Britanniassa nimitykset menevät niin, että naisen mennessä naimisiin prinssin kanssa hänestä tulee kuningatar, jos prinssi nousee kuninkaaksi. Mutta kuningatar-arvonimiä on kahdenlaisia: kuningatarpuoliso sekä "varsinainen" kuningatar. Esimerkiksi Catherinesta tulee kuningatarpuoliso, sillä hän ei ole syntyperältään monarkki, vaan on mennyt naimisiin sellaisen kanssa ja tätä kautta tullut itsekin kuninkaalliseksi. "Varsinaisia" kuningattaria ovat naiset, jotka ovat kuninkaallisia jo syntyessään.

Tämä sääntö ei kuitenkaan päde toisinpäin. Mies ei kohoa kuninkaan asemaan, vaikka prinsessapuolisosta tulisi myöhemmin kuningatar. Tämä johtunee siitä, että kuningas-titteli tavallaan ajaisi alleen kuningattaren. Näin ollen miespuoliso ei ole oikeutettu kuningas-nimitykseen, vaikka hänen vaimonsa olisi kuningatar.

Lähde: MTV Uutiset: Monet asiat muuttuvat vallan vaihtuessa Iso-Britanniassa – tuleeko herttuatar Catherinesta aikanaan kuningatar?

7 ääntä

Kommentit

Niinkin lähellä kuin Tanskassa on edelleen hallitsijana nainen, kuningatar, edellisen monarkin tytär. Hänen edesmennyt miehensä ei ollut "kuningas", vaan "prinssi".