Miksi Daisy-äänikirjoja on niin monta nettikirjastossa? Etsin isälleni CD-levyillä sotakirjallisuutta, mutten raski valita Daisy-äänikirjoja. Voisitko vinkata…

Kysytty

Miksi Daisy-äänikirjoja on niin monta nettikirjastossa? Etsin isälleni CD-levyillä sotakirjallisuutta, mutten raski valita Daisy-äänikirjoja. Voisitko vinkata pari hyvää sotakirjaa, jotka löytyisivät CD:nä?

Vastaus

Vastattu

Daisy-äänikirjat kuuluvat Celia-kokoelmaan. Celiaa tuottaa Helsingissä sijaitseva Celia-kirjasto. Celia-kirjastossa on tällä hetkellä saatavissa yli 45000 äänikirjaa. Levyt ovat ns. Daisykirjoja eli cd-rom muodossa. Oulun kirjasto hankkii Celia-äänikirjoja lainattavaksi asiakkailleen suppeahkon kokoelman.. Celia-äänikirjoja voi kuunnella myös sovelluksella, jonka voi ladata puhelimeen tai tablettiin. Tunnukset sovellusta varten saa kaikista Oulun kirjastoista. Celia-kokoelma on tarkoitettu lukemisesteisille. Lukemiseste voi olla esim. näköön, motoriikkaan, muistiin tai ikään liittyvä. Lukemisesteitä voi olla moninaisia. Jos miettii täyttyykö perusteet Celian käyttöön, niin kannattaa kysyä  kirjastosta. Kirjaston kokoelmissa olevia Daisy-kirjoja voi lainata ja varata kuten muutakin aineistoa ilman erillistä Celia-asiakkuutta. Jos asiakkaalla tavallisen kirjan lukeminen ei onnistu tai on vaikeaa, niin Celia-äänikirjat (Daisykirjat) ovat käytettävissä ja niitä raaskii lainata. Lisätietoa Celia-kirjoista löytyy Celian sivulta https://www.celia.fi/
Kirjaston "tavalliset" äänikirjat ovat joko cd-levyinä tai samanlaisina cd-rom -levyinä kuin Celia-aineisto. Daisy-kirjatkaan eivät vaadi mitään erityistä soitinta, vaan ne toimivat cd-soittimissa, jotka tukevat myös tätä cd-rom formaattia (yleensä uudehkot soittimet näin tekevätkin). Suurin ero kuunetelussa on se, että cd-äänikirjassa voi olla 10 levyä paketissa, kun taas cd-rom -muodossa kirja on yhdellä levyllä. Kaupallisella puolella (ei Celia) tuotetaan äänikirjoja nykyisin melko vähän ja siksi kokoelma on melko suppea. Sotakirjoissa löytyy suosittujen kirjailijoiden teoksia. Voisit lainata isällesi Rauno Lehväslaiho: Korven peura ja Onni Palaste: Kaukopartio, Mikko Porvali: Rautasormus ja muita rakkaustarinoita sotavuosilta sekä Antti Tuuri: Talvisota tai Erkki Palolampi: Kollaa kestää. Lehväslaiholta ja Palasteelta löytyy muitakin kirjoja cd-äänikirjoina. Toivottavasti tämän vastauksen myötä löydät isällesi kuunneltavaa.