Miksi Celia-kirjaston aineistoja ei tarvitse jonottaa, mutta Helsingin kaupunginkirjaston äänikirjoja joutuu jonottamaan?

Kysytty

Miksi Celia-kirjaston aineistoja ei tarvitse jonottaa, mutta Helsingin kaupunginkirjaston äänikirjoja joutuu jonottamaan?

Vastaus

Vastattu

Celian aineistot ovat tarkoitettu näkövammaisille ja muista lukemisesteistä kärsiville. Celian toimintaa säätelee erillinen laki. Se tekee Celia-aineistojen käytön asiakkaille ilmaiseksi ja Celialle tavallisia kirjastoa halvemmaksi. Finlex.fi

Helmet kirjasto taas ostaa kirjat kustantajilta suunnilleen samaan hintaan kuin tavallinen asiakaskin. Siksi äänikirjoja ei ole varaa hankkia rajoittamattoman käytön lisensseillä, vaan niitä ostetaan maltillinen kappalemäärä. Siksi uusimmissa äänikirjoissa on valitettavan pitkät jonot.