Miksi bensiinin hinta Suomessa ja muissa Pohjoismaissa kuuluu maailman kalleimpiin? Miksi esim. Yhdysvalloissa se on selvästi halvempaa?

Kysytty

Miksi bensiinin hinta Suomessa ja muissa Pohjoismaissa kuuluu maailman kalleimpiin? Miksi esim. Yhdysvalloissa se on selvästi halvempaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bensiinin keskimääräisessä hinnassa on suuria eroja eri maiden välillä. Hinnat ovat korkeammat taloudellisesti kehittyneissä maissa ja alhaisemmat köyhemmissä. Alhaisten hintojen maita ovat myös ne, joissa tuotetaan ja joista viedään öljyä. Yhdysvallat on öljyntuottajamaa, jonka oma tuotantokapasiteetti mahdollistaa muita länsimaita alhaisemman hintatason.

Bensiinin hintojen eroihin eri maissa vaikuttavat myös vero- ja tukipolitiikka. Kansainvälisillä markkinoilla kaikki maat ostavat öljyä samoilla hinnoilla, mutta asettavat erilaisia veroja – siksi bensiinin vähittäismyyntihinta on erilainen eri maissa. Valtaosa polttoaineen kuluttajahintojen eroista Euroopan unionin alueella johtuu veroista ja erilaisista polttoaineiden sisältöä koskevista velvoitteista. Verotusta ja polttoaineiden sisältöä säädellään EU-tasolla, mutta sääntelyyn jää paljon kansallista liikkumavaraa.

Suomessa tankataan EU:n toiseksi kalleinta bensiiniä siksi, että täällä polttoaineesta peritään korkeampaa valmisteveroa kuin useimmissa muissa maissa ja polttoaineen jakelijoita velvoitetaan käyttämään muita enemmän biopolttoaineita. Polttoaineveron tarkoitus on hillitä fossiilisten polttoaineiden käyttämistä ja jakeluvelvoitteella pyritään edistämään niiden polttoaineiden korvaamista uusiutuvilla polttoaineilla.

Lähteet:

Bensa on Suomessa kalliimpaa kuin muualla, koska olemme EU:n mallioppilas ympäristöasioissa – voisimme jopa puolittaa polttoaineveron (yle.fi)

Polttonesteiden verotus - Autoalan Tiedotuskeskus

Bensiinin hinnat ympäri maailmaa 09-toukokuu-2022 | GlobalPetrolPrices.com

Factors affecting gasoline prices - U.S. Energy Information Administration (EIA)