Miksi autojen etuvalot ovat valkoiset ja takavalot punaiset?

Kysytty

Miksi autojen etuvalot ovat valkoiset ja takavalot punaiset?

Vastaus

Vastattu

Valojen käytöstä määrätään tieliikennelaissa (§49). Eteenpäin on käytettävä valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, Lisäksi määrätään, että ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa tai taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poikkeuksena on poliisiauto, jossa käytetään eteenpäin punaista pysäytysvaloa vilkkuvan, sinisen hälytysvalon kanssa.

Valojen käytöstä säädetään siksi, että pimeässä ajoneuvon kulkusuuntaa on vaikea hahmottaa. Kun punainen valo on määritelty takavaloksi, muut tielläliikkujat tietävät, että punaisen valon näkyessä ajoneuvo on liikkumassa katsojasta pois päin. Värien valikoitumiseen näin päin vaikuttanee se, että eteenpäin näyttävien valojen tarkoitus on paitsi näkyä, myös valaista tietä kuljettajalle. Tähän valkoinen tai vaaleankeltainen valo sopii paremmin kuin punainen.

Lähde: Finlex, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L1