Miksi aurinko laskee Turussa myöhemmin kuin Helsingissä?

Kysytty

Miksi aurinko laskee Turussa myöhemmin kuin Helsingissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turku on pohjoisempana kuin Helsinki. Maapallon liikkeestä aurinkoon nähden tästä aiheutuu se, että siellä on kesäisin pidempi päivä kuin Helsingissä. Talvella aurinko taas laskee Turussa aikaisemmin.

Voit katsoa havaintoesityksen Maan liikkeistä Ylen sivuilla:
http://yle.fi/saa/auringon_kierto/7143060

Lisää tietoa voit myös lukea esim. Heikki Ojan Aikakirja-teoksesta.
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C|Rb1437015

2 ääntä

Kommentit

Aurinko siis laskee Turussa myöhemmin kuin Helsingissä, koska Turku on pohjoisempana kuin Helsinki.

Myös Kotka on pohjoisempana kuin Helsinki (jokseenkin yhtä pohjoisessa kuin Turku).
Miten kirjastonhoitaja selittää sen, että Kotkassa aurinko laskee silti aikaisemmin kuin Helsingissä?
Esimerkiksi tänään 5.8.: Turku 21.55, Helsinki 21.43 ja Kotka jo 21.36.

"Talvella aurinko laskee Turussa aikaisemmin [kuin Helsingissä]".
Joulun alla aurinko laskee Helsingissä klo 15.20, mutta pohjoisempana Turussa vasta 15.28. (Turun kanssa yhtä pohjoisessa sijaitsevan Kotkan alueella klo 15.09.)

Turku on sekä lännenpänä, että pohjoisempana kuin Helsinki, mutta Kotka Helsingistä itään,