Miksi amstaffeille yritetään saada agressiivisen koiran maine? Esimerkiksi täälläkin https://koiramaailma.fi/koirarodut/amstaffi/ on hyvin sanottu, että…

Kysytty

Miksi amstaffeille yritetään saada agressiivisen koiran maine?
Esimerkiksi täälläkin https://koiramaailma.fi/koirarodut/amstaffi/ on hyvin sanottu, että amstaffi on luonnostaan ystävällinen koira, joka tulee yleensä toimeen muiden koirien ja ihmisten kanssa.

Miksi sille yritetään siis saada väkisin agressiivisen koiran maine?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Amstaffi-yhdistyksen sivuilla kerrotaan tämän koirarodun luonteesta mm. näin: "omistajan onkin opeteltava lukemaan omaa koiraansa tarkasti, jotta ei tule arvioineeksi sen luonnetta väärin. Tietty rämäpäisyys ja halu käyttää lihaksiaan yhdistettynä vilkkauteen tuovat pakettiin jonkin verran haastetta. Noin 30kg elämäniloa ja vauhtia ei sovi joka perheeseen ja jokaiselle omistajalle. Amstaffin omistajan on hyvä perehtyä koiran käyttäytymiseen sekä rodun historiaan ymmärtääkseen koiransa motivaatioita toimia erilaisissa tilanteissa.":

Luonne – Amstaffiyhdistys

Koiramme-lehdessä on julkaistu artikkeli (2007 : 11, s.26-33) tästä rodusta, joka rodun historian kautta valottaa koiran luonteeseen mahdollisesti liittyviä haasteita. Artikkeli on luettavissa myös verkossa:

Amerikanstaffordshirenterrieri (mbnet.fi)