Miksi ampiainen kuolee pistettyään ihmistä?

Kysytty

Miksi ampiainen kuolee pistettyään ihmistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleensä ampiainen ei kuole ihmistä pistettyään, mehiläinen sen sijaan kyllä. Mehiläisen pistimessä on väkäsiä, jotka saavat piikin takertumaan ihoon. Kun mehiläinen yrittää irrottaa pistintä ihosta, sitä käyttävät lihakset ja myrkkyrakko repeytyvät irti mehiläisestä, joka kuolee pian tämän jälkeen. Ampiaisen pistimessä väkäsiä ei ole, ja siksi se ei tartu ihoon samalla tavoin kuin mehiläisen pistin. Joskus kuitenkin voi niinkin käydä, ja siinä tapauksessa myös ampiainen kuolee.

Voisi siis sanoa, että pistettyään ihmistä mehiläinen kuolee, koska sen elimistö repeytyy rikki.

Lisää tietoa aiheesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ampiaiset
http://www.oi.phkk.fi/beeman/sivuja/pistin.htm

20 ääntä

Kommentit

Jutussa jäi mainitsematta se, minkä takia piikki irtoaa. Mehiläisen kuolema ei ole turha, koska irtirevennyt piikki toimii puolustus- ja varoituskeinona. Piikissä oleva myrkkyrauhanen jatkaa myrkyn pumppaamista ihoon kiinni jäätyään, ja erittää samalla feromonia joka houkuttaa paikalle muita mehiläisiä pesää puolustamaan.