Otsikko
Miksi alla oleva tapahtui? Kai siihen joitain syitä on? 2010 Suomessa miehiä kuoli rauhanaikana enemmän kuin 80 vuoteen Kuolemia oli poikkeuksellisen v…

Kysytty

Miksi alla oleva tapahtui? Kai siihen joitain syitä on?

2010 Suomessa miehiä kuoli rauhanaikana enemmän kuin 80 vuoteen

Kuolemia oli poikkeuksellisen v. 2010 paljon, erityisesti miehillä.

Miehillä kuolemia oli viimeksi enemmän vuonna 1929, jos ei oteta huomioon sotavuosia, kertoo Tilastokeskus.

Kuolleiden määrä molemmat sukupuolet mukaan lukien oli suurin seitsemääntoista vuoteen.

Kuolemia oli tuhat enemmän kuin edellisvuonna. Luku kasvoi miehillä 390 ja naisilla 610 hengellä.

Heinäkuun ja elokuun kuolemien määrät olivat viime vuonna suurimmat määrät sotien jälkeen.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/04/1313361/miehia-kuoli-v…

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskuksessa ei ole tehty virallista analyysia eikä tutkimusta asiasta. Vuoden 2010 kuolleiden määrä oli tuhat enemmän kuin edellisenä vuonna. Lukuja katsoessa huomaa, että heinäkuussa ja elokuussa 2010 kuoli selvästi enemmän kuin muina kuukausina.
Silloin kuoli erityisesti vanhoja ihmisiä. Monien sairauksien kuolleisuus kasvoi, esim. kasvainten, sepelvaltimotaudin
ja dementian (dementia tarkoittaa hyvin usein keuhkokuumetta välittömänä syynä).

Hellejaksoilla ja korkeammalla vanhojen ihmisten kuolleisuudella noina
kuukausina voi olla yhteyttä, mutta toisaalta vuoden 2010 kuolleisuus kokonaisuudessaan ikävakioituna on samaa luokkaa kuin muinakin vuosina. Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että hellejakson aikana kuoli hyvin heikossa kunnossa olevia vanhoja ihmisia.

Mutta vain tarkempi tutkimus ja lääkärit osaisivat sanoa, miten asia
todellisuudessa on.