Sanojen "doctor" ja "physician" ero?

Kysytty

Miksi ala-asteen englannin kielen kirjassa opetettiin, että lääkäri on englanniksi "doctor", vaikka se on "physician"? Tai ainakin minulla oli näin. Kuulin tuon physician-sanan joskus myöhemmin.

Vastaus

Vastattu

Molemmat sanat voivat kyllä viitata lääkäriin, mutta doctor on käyttöalaltaan laajempi. Samalla tavalla kuin suomen sana tohtori se voi viitata myös akateemiseen arvoon. Toisaalta doctor voi viitata myös eläinlääkäriin (veterinarian), kun taas physician hoitaa nimenomaan ihmisiä eikä toisaalta harrasta kirurgiaa vaan hoitaa lääkkeillä.

Lisää sanojen merkityksistä löytyy esimerkiksi näistä käyttämistäni sanakirjoista: