Miksei verkkossa varattavasta materiaalista (dvd) käy ilmi ikäsuositusta - on frustroivaa tehdä ja haku ja varata teos, kun viimeisellä klikkauksella ohjelma…

Kysytty

Miksei verkkossa varattavasta materiaalista (dvd) käy ilmi ikäsuositusta - on frustroivaa tehdä ja haku ja varata teos, kun viimeisellä klikkauksella ohjelma ilmoittaa, ettei ko. toiminto ole mahdollinen. Tyttärelläni on kirjastokortti ja hän on juuri täyttänyt 7 v. Osa saman ohjaajan tuotannosta on k-7, osa k-11, mutta tämä tieto ei ilmeisesti näy missään muualla kuin levyn kannessa?
Haluaisin myös välillä etukäteen varmistua, että varattava teos on k-3, miten tämän voi rajata varausta tehdessä? - on tylsää todeta vasta varauksia haettaessa, että eihän me ko. teoksia voidakaan katsoa. Tämä on ollut lapsille todella kurjaa ja monet itkut on väännetty!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Dvd-elokuvien luettelointitietoihin on pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-kokoelmatietokannassa tallennettu tieto käyttörajoituksista eli tieto siitä, minkä ikäiset voivat elokuvan katsoa. Nämä merkinnät perustuvat Valtion elokuvatarkastamon asettamiin ikärajoihin. Merkinnän näkee kun avaa elokuvan luettelointitiedot klikkaamalla elokuvan nimeä.

Voit kokeilla Helmet-kokoelmatietokannasta esim. tarkennettua hakua (etusivulla linkki): Kirjoita hakusanakenttään:
lastenelokuvat and not (K7 or K11 or K13 or K15 or K18).
Hakukenttään kirjoitettu hakulauseke rajaa pois elokuvat, joiden luettelointitietoihin on merkitty jokin suluissa oleva ikäraja.
Rajoita haku Lasten kokoelmaan ja valitse aineistolajiksi DVD-levy.
Tuloksena saat dvd-elokuvat, jotka on sallittu kaikenikäisille. Kaikenikäisille sallituissa elokuvissa on merkintä K3 tai S/T. Jos haluat saada mukaan myös alle 7-vuotiailta kielletyt elokuvat, jätä hakulausekkeesta pois K7.

Varminta on kuitenkin varausta tehdessä avata elokuvan tiedot elokuvan nimeä klikkaamalla ja tarkistaa, mikä merkintä on kohdassa Käyttörajoitukset.

Voit käyttää hyväksesi myös Valtion elokuvatarkastamon elokuvien ikärajatietokantaa:
http://195.197.150.133/elokuvahaku/EH1200.aspx

Valtion elokuvatarkastamon sivulta http://www.vet.fi/ löytyy muutakin tietoa elokuvien ikärajoista.