Otsikko
Mikko Mallikas-kirjojen päähenkilö Mikko elää kahdestaan isänsä kanssa. Missä Mikon äiti on, kun häntä ei ole kirjoissa mukana. Onhan Mikolla täytynyt ainakin…

Kysytty

Mikko Mallikas-kirjojen päähenkilö Mikko elää kahdestaan isänsä kanssa. Missä Mikon äiti on, kun häntä ei ole kirjoissa mukana. Onhan Mikolla täytynyt ainakin joskus olla äitikin, kun lapsen syntymään tarvitaan isä että äiti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikon äidin puuttuminen Mikko Mallikas -kirjoista on synnyttänyt mielikuvan siitä, että tarinat kertovat yksinhuoltajaperheestä. Tähän on voinut vaikuttaa myös se, että Gunilla Bergström kertoi esikoisteoksessaan Mias pappa flyttar (1971) ensimmäisenä ruotsalaisena kuvakirjailijana avoimesti avioerosta. Bergström oli itsekin kokenut vanhempiensa eron ja hänen lapsuusvuosien kokemustensa on yleisesti ajateltu vaikuttaneen hänen tuotantoonsa. Toisaalta kirjailija on rohkeasti halunnut hylätä kaavamaiset perhemallit ja osoittaa lukijoilleen, että perheen kokoonpano voi olla monenlainen.

Bergström on kuitenkin itse painokkaasti kiistänyt sen, että Mikko olisi avioerolapsi: äiti on voinut kuolla tai toisaalta olla vain kauppareissulla. Kirjailija on tähdentänyt, että hän on halunnut kertoa nimenomaisesti Mikon ja isän suhteesta. Äidin mahdollinen rooli perheessä jää lukijan oman mielikuvituksen varaan.

Lähde:
Mervi Koski, Ulkomaisia satu- ja kuvakirjailijoita