Mikkelin kauppahalli aiotaan kuulemma purkaa, mikä olisi kyllä typerästi tehty. Miloin tuo rakennus on tehty ja milloin linja-autoasema tuli nykyiselle…

Kysytty

Mikkelin kauppahalli aiotaan kuulemma purkaa, mikä olisi kyllä typerästi tehty.
Miloin tuo rakennus on tehty ja milloin linja-autoasema tuli nykyiselle paikalleen, joka sekin aiotaan kohtapuoliin heivata jonnekin rautatieaseman nurkille?
Ja mitkä on ne kaksi neliönmuotoista rakennusta joiden välistä mennään l-asemalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikkelin rakennuksista löytyy tietoa esim. kirjoista Etelä-Savon rakennusperintö ja Hassinen, Esa: Mikkelin kaupunki 1938. Linja-autoaseman ympäristön rakennuksista niissä kerrotaan mm. seuraavaa:

Mikkelin vanha kaupallinen keskus oli Hallitustori ja sen pohjoispuolella oleva pikkutori (nykyinen linja-autoaseman ja kauppahallin seutu). Kauppahallin suunnittelu pikkutorille aloitettiin jo vuonna 1898. Tarkoitus oli rakentaa kaksi vastakkain olevaa hallirakennusta. Itäpuolinen osa valmistui v. 1912, ja sen sunnitteli arkkitehti Selim A. Lindqvist. Länsipuolen halli rakennettiin v. 1930, arkkitehtina Aarre Ekman. Läntinen halli tuhoutui sodassa, ja sen tilalle rakennettiin v. 1848 väliaikainen linja-autoasema. Neliönmuotoiset rakennukset ovat alkuaan kauppahallien porttirakennuksia, joiden ulkoasun Aarre Ekman yhdenmukaisti.

Mikkelin ensimmäinen linja-autoasema toimi Hallitustorin kioskilla. Vuonna 1934 valmistui pikkutorille varsinainen asemarakennus. Suunnittelija oli Martti Välikangas. Aseman liikennejärjestelyjä moitittiin jo 1930-luvulla epäkäytännöllisiksi.