Mikäli ilmaisilla ehkäisyvälineillä ja sterilisaatioilla voitaisiin puolittaa syntyvyys mikä olisi sen vaikutus maailman väestönkasvulle 20 vuoden kuluttua?

Kysytty

Mikäli ilmaisilla ehkäisyvälineillä ja sterilisaatioilla voitaisiin puolittaa syntyvyys mikä olisi sen vaikutus maailman väestönkasvulle 20 vuoden kuluttua?

Vastaus

Vastattu

Maailman väestönkasvu on jo nyt käytännössä kokonaan Saharan eteläpuolisen Afrikan varassa, melkein kaikkialla muualla väestönkasvu on joko negatiivinen eli väestö vähenee tai juuri ja juuri väestömäärän ennallaan pitävä. (Katso tarkemmat luvut https://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4est%C3%B6nkasvu)

Globaali syntyvyyden puolittuminen johtaisi 20 vuodessa väestön kokonaismäärän nopeaan vähentymiseen. Afrikassa tuloksena olisi ehkä väestönkasvun tyrehtyminen.

Tällainen nopea syntyvyyden romahdus vaikeuttaisi useimpien maiden väestörakennetta eli tuottaisivat valtavan huollettavien vanhusten joukon ja pienen lasten ja nuorten määrän. Se olisi vähintään yhtä suuri ongelma kuin resurssien riittävyys.

Heikki Poroila