Mikähän perhosen toukka? Toukka putosi haavasta rantaveteen, kun noin nelimetristä haapaa taivuttelin - tietty tarkoitus. Pelastin rantavedessä ajelehtivan…

Kysytty

Mikähän perhosen toukka?

Toukka putosi haavasta rantaveteen, kun noin nelimetristä haapaa taivuttelin - tietty tarkoitus.

Pelastin rantavedessä ajelehtivan toukan "kuivalle maalle". Oli alkuun liikkumaton, luulin jo hukkuneeksi, mutta ryhtyikin eloisasti liikehtimään. Häirittynä liikehti varsin "urheilullisesti", jähmettyi paikalleen ja vasta jonkun ajan päästä alkoi omatoimisesti etenemään.

Arvelisin toukan pituudeksi 8-9 cm ja paksuudeksi abaut 8 mm.

Kuva puhukoon puolestaan. Haavan kuorella suojaväri vaikuttaa koko lailla täydelliseltä.

Havainto 30.6.21, paikkakunta Viitasaari

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla petomittarin toukka, mutta aivan varmaa lajitunnistusta en valitettavasti kuvan perusteella pysty tekemään. Kuvia petomittarista ja sen toukista löytyy Suomen lajitietokeskuksen sivuilta https://laji.fi/taxon/MX.61704/identification. Sivustolta löytyy myös foorumi, jossa voi kysellä tunnistusapua.