Mikähän on sukunimen Visti alkuperä ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mikähän on sukunimen Visti alkuperä ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi on tunnettu erityisesti Keski-Pohjanmaalla, ja Sukunimet -kirjan mukaan siihen todennäköisesti liittyy seudulle ominainen murresana visti, joka on tarkoittanut "jakamattomasta maasta yksityisen talon nautintaan niityksi tai tervametsäksi otettua aluetta". Sana vertautuu ruotsalaismurteiden sanaan vist, jonka merkitys puolestaan on "olinpaikka; paikka jossa oleskellaan tervanpolton tai muun metsätyön aikana; karjamaja; tilapäisesti pystytetty katos tai koju". Lisäksi Suomen sanojen alkuperän etymologisen sanakirjan mukaan visti voi tarkoittaa myös (avo- tai umpi)kuistia, joka on vastaavasta ruotsalaisesta sanasta kvist peräisin oleva varhaisempi laina. Em. kirjasta löytyy vielä yksi maininta sanan käytöstä 1800-luvulta, jolloin sillä on viitattu Whist-korttipeliin.

Lähteet:

Mikkonen, Pirjo & Paikkala, Sirkka: Sukunimet (Otava, 2000)

Suomen sanojen alkuperä - etymologinen sanakirja R-Ö (Gummerus, 2000)