Mikähän olisi seuraavanlainen satu: Muistan lukeneeni lapsilleni satukokoelmaa 1970- ja 1980-lukujen taitteessa, mutta en muista sadun tarkkaa nimeä. Satu…

Kysytty

Mikähän olisi seuraavanlainen satu:

Muistan lukeneeni lapsilleni satukokoelmaa 1970- ja 1980-lukujen taitteessa, mutta en muista sadun tarkkaa nimeä. Satu kertoi professorista, joka kehitti lasten pesukonetta mm. nenän niistämiseen, tukan kampaamiseen ja kuravaatteiden puhdistamiseen.

Pesukonetta kehitettiin lapsille, mutta lopputuloksena professori joutui itse koneeseen pyörimään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvaustasi vastaava satu on Tuulikki Soinin kirjoittama "Keskijämestari Kommerverkin paras keksintö" (joissakin lähteissä sadun nimi on virheellisesti "Keskijämestari Kommervenkin paras keksintö"). Löysin sadun seuraavista kirjoista:

Soini, Tuulikki: Nukkumatin satuja (Gummerus, 1977)

Satusaari. Hulivilivuori (Weilin & Göös, 2005)

Satuparaati : seikkailuja lukuhetkiin (WSOY, 2009)