Mikähän olisi niemeltään ruotsalainen tai tanskalainen tv-elokuva miehestä, joka joutui kokemaan syrjintää pitkän tukkansa vuoksi? Tällainen on tullut tv:stä…

Kysytty

Mikähän olisi niemeltään ruotsalainen tai tanskalainen tv-elokuva miehestä, joka joutui kokemaan syrjintää pitkän tukkansa vuoksi?

Tällainen on tullut tv:stä luultavasti joskus 1970-luvulla. Mies yrittää päästä jonnekin verstaaseen, pajaan tai tehtaaseen töihin, mutta häntä ei kelpuuteta, kun miehen vaalea tukka on pitkä. Seuraavaksi mies menee töihin lippis päässä, ja koska pitkät hiukset ovat poissa, hänet otetaan sisään. Mutta töissä mies joutuu parin raavaan karjun silmätikuksi: toinen nostaa nuorukaisen lippistä, ja sieltä altahan se pitkä tukka valahtaa esiin. Poikaa vainotaan pitkien hiuksiensa vuoksi kaikkialla. Lopulta hän joutuu epätoivoon, kaataa bensiiniä päälleen ja sytyttää itsensä tuleen.

Elokuva teki pikkupentuun lähtemättömän vaikutuksen, se oli yksi varhaisia kokemuksia siitä, kuinka erilaista voidaan syrjiä, sortaa ja kiusata, ja mihin se voi johtaa. Ja että sellainen on väärin. Olin liian pieni silloin, että voisin nyt tietää sen tv-ohjelman nimen!

Vastaus

Vastattu

Kysessä on ranskalainen elokuva on La Coupe à dix francs   ohjaus Philippe Condroyer (1975).

Suomeksi Kymmenen frangin tukanleikkuu, Suomessa esitetty tv-1. 14.02.1978.

Elokuvan juonesta kerrotaan yhtenevästi kirjasssa French National cinema.

Lähteet: elonet.fi

https://www.elonet.fi/fi/elokuva/197637

French national cinema / Hayward, Susan
London : Routledge, 1993.
ISBN 0-415-05729-9

Youtube https://www.youtube.com/watch?v=26A_hmtkzA4

Wikipedia https://fr.wikipedia.org/wiki/La_Coupe_%C3%A0_dix_francs