Mikähän mahtoi olla ainakin parkymmentä vuotta sitten lastenkirja jossa pikkupoika seikkaili ja muistaakseni viemärissä asui krokotiili. Pojan äiti kysyi aina…

Kysytty

Hei, mikähän mahtoi olla ainakin parkymmentä vuotta sitten lastenkirja jossa pikkupoika seikkaili ja muistaakseni viemärissä asui krokotiili. Pojan äiti kysyi aina "teetä, paahtoleipää". Löytyykö näin hatarilla tiedoilla mitään? 😁

Vastaus

Vastattu

Kaivattu kirja lienee Philip Ridleyn Riksraks (WSOY, 1992). Sen päähenkilö on Liskokadulla asuva Ruskin, jonka äiti sanoo joka aamu ensin "Suukko", sitten "Teetä?" ja sitten "Paahtoleipää?". Liskokadulla on myös karmea salaisuutensa: "Syvällä viemärin sopukoissa lymyää kammottava Riksraks, joka öisin nousee uhkaamaan Liskokatua."