Mikähän mahtaisi olla Danten Jumalaisen näytelmän ignavo/ignavi suomeksi?

Kysytty

Hei,

mikähän mahtaisi olla Danten Jumalaisen näytelmän ignavo/ignavi suomeksi?

Vastaus

Vastattu

Italian ignavo merkitsee laiskaa, joutilasta, saamatonta. Dante-kommentaareissa puhutaan pelkureista, puolueettomista, nahjuksista, häpeättä ja kunniatta eläneistä, halveksittavista sekä raukkamaisuuden liepeillä viipyvistä.

Jumalaisessa näytelmässä "ignavi"  - jota sanaa ei Danten tekstissä esiinny -  esitellään Helvetin 3. laulun säkeissä 22-69. Tyyni Tuulio kuvailee heitä Elina Vaaran suomennoksen esipuheena julkaistussa kirjoituksessaan seuraavasti: "Varsinaisten piirien ulkopuolella, ennen Akheron-virran ylitystä, runoilijat kohtaavat joukon vainajia, joita ampiaiset ja paarmat pistävät. Nämä ovat Danten suuresti halveksimia pelkureita ja puolueettomia, jotka eivät ole tehneet hyvää eikä pahaa, eivätkä ansainneet kiitosta eivätkä moitetta ja joita ei siis ota vastaan taivas eikä helvetti."

Pelkureista puhuu Dante-kommentaarissaan myös O. E. Wendelin ("Pelkurit, jotka maan päällä eivät ole uskaltaneet tehdä hyvää eikä pahaakaan, ovat asetetut helvetin portin ja ensimmäisen helvetinpiirin väliin, samoin kuin ne enkelit, jotka Saatanan luopuessa Jumalasta eivät kummankaan puolta pitäneet.") Werner Söderhjelmillä nämä ovat "pelkureita tahi nahjuksia" ("Kulkijat tapaavat Helvetin esipihalla sellaisia, jotka, olematta varsinaisesti syntisiä, eivät kuitenkaan ole päässeet muualle, niitä ovat pelkurit tahi nahjukset, 'häpeättä ja kunniatta eläneet', joita Danten miehekäs henki halveksii -- ") Olof Lagercrantzilla taas tavataan (Sinikka Kallion suomentamana) "halveksittavia ihmisiä, jotka eivät halua uhmata eikä myöntää, vaan kuuluvat niihin raukkamaisuuden liepeillä viipyviin, joita ei huolita taivaaseen ja joista helvettikään ei välitä".

Lähteet:
Tyyni Tuulio, Dante Alighieri ja hänen Jumalainen näytelmänsä
O. E. Wendelin, Dante: Jumalainen näytelmä : selityksiä Casinin, Scartazzinin y. m. mukaan
Werner Söderhjelm, Dante : muutamia ääriviivoja
Olof Lagercrantz, Helvetistä paratiisiin : kirja Dantesta ja hänen näytelmästään