Mikähän mahtaa olla kappale ja kuka levyttänyt? Valssi alkaa sanoilla; tämän ruusun mä omistan sulle se puhtainta on hopeaa.

Kysytty

Mikähän mahtaa olla kappale ja kuka levyttänyt? Valssi alkaa sanoilla; tämän ruusun mä omistan sulle se puhtainta on hopeaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti melko laajallakaan tietokantojen tutkimisella en löytänyt valssia, joka alkaisi juuri näillä sanoilla. Ensimmäisenä mieleen tulee Erkki Junkkarisen suosituksi tekemä Ruusut hopeamaljassa, mutta sen alkusanat "Sun ruususi punaiset laitoin hopeamaljahan" ovat kyllä varsin erilaiset.

Yksi tarkistamisen arvoinen mahdollisuus sentään löytyi. Veli-Pekka Tula on säveltänyt ja sanoittanut "Hopearuusut" -nimisen laulun, mutta sen alkusanoja en löytänyt mistään. Kappale löytyy kuitenkin Eero Avenin laulamana esimerkiksi kokoelmalta Miljoona ruusua (2CD, 2006 VL-Musiikkia). Levy löytyy HelMet-kokoelmasta, joten kuuntelemalla voisi yrittää, olisiko tämä etsitty laulu. Laulun nimi ainakin on lupaava.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vielä voisi ehdottaa Justeerin eli Kauko Käyhkön säveltämää valssia Rakastunut kisälli. Viola-kansallisdiskografian mukaan se alkaa sanoilla "Tämän ojennan sinulle ruusun"[...]. Tämän enempää alkusanoja Violaan ei ole kirjattu.

Laulusta ei kuitenkaan löydy yhtään levytystä, vain nuotit 50-luvulla julkaistussa kokoelmassa Justeerin ja Villen uusia kisällilauluja 1.