Mikähän laulu on kysymyksessä, kuulin sen viimeksi ehkä -80 luvun alussa. Kertoo surullisen hahmon lännensankarista nimeltä Irwin tai Ervin. Balladi ja…

Kysytty

Mikähän laulu on kysymyksessä, kuulin sen viimeksi ehkä -80 luvun alussa. Kertoo surullisen hahmon lännensankarista nimeltä Irwin tai Ervin. Balladi ja koominen kertomus hänen toilailuistaan villissä lännessä, tais olla jopa apulais-seriffi. Irwin oli lännen 149 (en muista tarkkaa lukua) nopein vetäjä. Amerikkalainen laulu englanniksi, siellä oli mm. tällainen kohta, Irwins guns was there, but Irwin was gone, sitten hänelle annettiin aina sattumusten jälkeen lisänimiä, kuten dum dum death Irwin. Olisi kiva kuulla laulu pitkästä aikaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu on nimeltään "Ballad of Irving" ja sen esittää Frank Gallop, joka oli amerikkalainen radio- ja tv-persoona. Sen tekijöistä on eri lähteissä erilaisia tietoja. Yleisradion Fono-tietokannassa sen tekijöiksi on merkitty John Aylesworth, Bob Booker, George Foster ja Frank Peppiatt, mutta levyn keskiössä Peppiatt, Aylesworth ja Williams. Laulu on parodia näyttelijä Lorne Greenen esittämästä "Ringosta". Frank Gallop levytti balladinsa vuonna 1966. Tämä levytys löytyy myös YouTubesta.

Ja Irving oli vähän nopeampi vetäjä kuin muistit: sijoitus 142.

Lähteitä:

Tietoa kappaleesta ja ääniraita (Ballad of Irving ja Ringo):

http://toponehitwonders.com/country/the-ballad-of-irving-frank-gallop/

Laulun sanat (sanat myös lauluun The son of Irving):

http://dmdb.org/lyrics/irving.html

Tiedot singlestä Discogs-tietokannassa, mm. kuvia:

https://www.discogs.com/Frank-Gallop-Phil-Leeds-The-Ballad-Of-Irving-Would-You-Believe-It/release/10034554