Mikähän lasitehdas on valmistanut pienen 1/3 litran ruskean olutpullon, jossa on tunnus L? Siis tehtaan nimen ensimmäinen kirjain lianee ollut L. Pullossa on…

Kysytty

Mikähän lasitehdas on valmistanut pienen 1/3 litran ruskean olutpullon, jossa on tunnus L? Siis tehtaan nimen ensimmäinen kirjain lianee ollut L. Pullossa on pohjassa luku 1900, joka lienee valmistusvuosi.
Mistähän kirjasta löytäisin luettelon Suomessa toimineista lasitehtaista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa on toiminut useita lasi- ja pullotehtaita. Leena Nokela kertoo kirjassaan "Rakkaat vanhat tavarat" (1998) pulloteollisuuden vaiheista Suomessa. Myös Heikki Matiskaisen "Suomalaisen lasin historia" (1994) sisältää pulloihin keskittyvän osion. En valitettavasti osaa sanoa, minkä tehtaan tunnus voisi olla L. Toivottavasti löydät tiedon seuraavista lähteistä.

Saat luettelon Suomessa toimineista lasitehtaista esim. Hagelstamin huutokaupan nettisivuilta.

http://www.hagelstam.fi/2007/sivu/lasitehtaat

Lasitehtaista löytyy tietoa myös kirjoista: Reijo Ahtokari on kirjoittanut kirjan "Suomen lasiteollisuus 1681 - 1981". Vilho Annalalta löytyy myös teos "Suomen lasiteollisuus vuodesta 1681 nykyaikaan" vuodelta 1948.

Kannattaa tutustua myös Sonkajärvellä sijaitsevan Kansainvälisen pullomuseon sivuihin. Sieltä löytyy tietoa esim. suupuhalteisten ja automaattipuhallettujen olutpullojen merkintöjen eroista.

Museo: http://www.sonkajarvi.fi/?deptid=15013
Erityisesti olutpullot: http://www.sonkajarvi.fi/?deptid=15048

0 ääntä

Kommentit

L tarkoittaa ruotsalaista Liljedahlin pullolasitehdasta. Lisää tietoa:
Lars Sahlin: Ölflaskor 1. Den svenska knoppölsflaskan. Acedia Press 2004