Mikähän kirja tämä on? Kyseessä on satu, jossa akan, eukon tms ja hänen tyttärensä luona asuu jotenkin ulkopuolisena toinenkin tytär, ehkä ottotytär. Jostakin…

Kysytty

Mikähän kirja tämä on?
Kyseessä on satu, jossa akan, eukon tms ja hänen tyttärensä luona asuu jotenkin ulkopuolisena toinenkin tytär, ehkä ottotytär.
Jostakin syystä tämä ottotytär toimitetaan metsään jotta hän paleltuisi kuoliaaksi. Tytön jäätyä yksin metsään tulee paikalle pakkasherra mutta pyytääkin häntä ompelemaan huopikkaat tai vastaavaa. Ottotytär tekee työtä käskettyä, mistä hyvästä kiitollinen pakkasherra antaa hänelle runsaasti lahjoja. Kun eukko ja tytär tulevat aamulla hakemaan kuoliaaksipaleltuneeksi olettamaansa ottotytärtä, tämä istuukin lämpimästi puettuna lahjojen ympäröimänä. Eukon saatua tietoonsa mistä lahjat ovat tulleet hän seuraavana päivänä lähettää oman tyttärensä metsään jotta tämäkin saisi samanlaisia rikkauksia. Pakkasherra ilmestyykin paikalle ja pyytää jälleen huopikkaita, mutta eukon tytär kieltäytyy vaivannäöstä, jolloin pakkasukko nostattaa lumimyrskyn ja eukon tytär paleltuu kuoliaaksi.
Jotenkin noin se meni.
Kuvissa tummatukkainen, punaposkinen ottotytär istuu lumisessa metsässä monalisamaisesti hymyillen, eukon tytär taas on vaaleampi ja nyrpeännäköinen. Pakkasherralla on vaalea turkki ja karvalakki.
Kyseessä taisi olla alkujaan venäläinen satu, mahdollisesti kirjassa oli vain tämä yksi satu, tosin voi olla että niitä oli useampiakin...
Myönnän, saattaa olla vaikea?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on todennäköisesti venäläinen kansansatu Pakkanen (Морозко, Morozko). Kuvaamallasi tavalla kuvitettuna se voisi olla alla oleva kuvakirjapainos vuodelta 1971 (Weilin+Göös).

Finna.fi: Pakkanen https://finna.fi/Record/vaari.905289

Kirjasampo: Pakkanen https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fdata.kirjasampo.f…