Mikähän kirja on kysymyksessä: Tekijä on mieskirjailija. Kirjan luin aikanaan muistaakseni 80-luvulla. Se kertoo englantilaisesta miehestä ja hänen…

Kysytty

Mikähän kirja on kysymyksessä: Tekijä on mieskirjailija. Kirjan luin aikanaan muistaakseni 80-luvulla. Se kertoo englantilaisesta miehestä ja hänen kiinalaisesta rakastetustaan. Heidän suhteensa on kielletty, koska mies on joku sotilashenkilö ja komennuksella Hongkongissa, ehkä jossain salaisessa tehtävässä. Tyttö on manner-Kiinasta ja muistaakseni opettajan tehtävissä. Heillä ei ole lupa olla yhteydessä keskenään, koska se on valtioille varallista, ja he pitävät suhteensa salassa. Miehellä on lisäksi perhe Englannissa. Suhde tulee ilmi ja heidät erotetaan julmasti toisistaan, nainen lähetetään Kiinaan. Kirjan nimi saattoi olla jokin sen tapainen kuin Punaisen lohikäärmeen (tai tiikerin) aika tai vuosi, mutta sen nimistä kirjaa en löydä mistään tietokannoista. Naisen nimi oli muistaakseni Jin tai Jing. He asuivat yhdessä ja heillä oli papukaija nimeltä Percy. Kirja oli jotenkin rankka mutta rakkaustarina oli mielestäni erityisen kauniisti kuvattu. Muistaako tätä kukaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksesi sopii John Gordon Davisin teokseen "Nälkäisen tiikerin vuodet" (WSOY, 1977). Voit lukea kuvauksen teoksesta Kirjasamposta (ks. linkki alla). Kirjasammossa on myös kuva teoksen kannesta.

http://www.kirjasampo.fi/fi
http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au0b78199e-7e58-46a0-bf3d-e7…