Mikähän kirja esittelisi Eino Leinon runoja ja niiden selitykset parhaiten?

Kysytty

Hei,

Mikähän kirja esittelisi Eino Leinon runoja ja niiden selitykset parhaiten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sellaista yhtä teosta, missä esitellään Eino Leinon runoja selityksineen ei löydy. Eino Leinon tuotantoa on tutkittu ja tulkittu muun muassa alla olevissa teoksissaan.

Viikari Auli 1987: Ääneen kirjoitettu : vapautuvien mittojen varhaisvaiheet suomenkielisessä lyriikassa. Hki : Suomalaisen kirjallisuuden seura.

Oksala, Teivas 1986: Eino Leinon tie Paltamosta Roomaan: Tutkielmia runoilijan suhteesta antiikkiin ja klassiseen perintöön. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 442. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.

Lilja, Pekka 1981: Tutkimus Eino Leinon virolaisaiheisesta tuotannosta ja hänen suhteestaan Viroon, sen kirjallisuuteen ja kirjailijoihin Jyväskylä : Jyväskylän yliopisto.

Hannu Launonen 1984: Suomalaisen runon struktuurianalyysi : tutkimus Jaakko Juteinin, Aleksis Kiven, Otto Mannisen, Eino Leinon, V. A. Koskenniemen, Uuno Kailaan, Kaarlo Sarkian, Tuomas Anhavan, Paavo Haavikon ja Pentti Saarikosken lyriikasta / Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura.

Helmet -tietokannasta löytyy lukuisia Eino Leinon elämää käsitteleviä teoksia, jotka auttanevat myös runojen tulkinnassa.

Linkki hakutuloksiin: http://bit.ly/LjCHaP

Linkki Doria - tietokannan hakutuloksiin:
http://www.doria.fi/browse?value=Leino%2C+Eino&type=subject