Mikä voisi olla hyvä suomenkielinen lähde etsiä tietoa Yhdysvaltain hallinnollisesta ja poliittisesta järjestelmästä? Kaipaisin tietoa esim. presidentin…

Kysytty

Mikä voisi olla hyvä suomenkielinen lähde etsiä tietoa Yhdysvaltain hallinnollisesta ja poliittisesta järjestelmästä?

Kaipaisin tietoa esim. presidentin pysyvistä neuvoa-antavista komiteoista, vaalirahoituksesta ja osavaltioiden hallintojärjestelmästä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielellä ei Eduskunnan kirjaston kokoelmista löydy valitettavasti kovin ajantasaista aineistoa, mutta ohessa muutama yleisteos:
Yhdysvallat : kansa ja hallitusmuoto. Yhdysvaltain tiedotustoimisto, [1963?].
Helander, Voitto: Läntisten suurvaltain poliittiset järjestelmät. Finnpublishers, 1984 (USA:sta s. 219-284).
Lisäksi voisi tarkistaa vielä, mitä tietosanakirjoista löytyy aiheesta.
Asiaa kannattaisi kysyä lisäksi vielä American Resource Centeristä, Helsingin yliopiston kirjastossa toimivasta Amerikka-tietouteen keskittyneestä kirjastosta. Kotisivu:
http://www.usembassy.fi/servlet/PageServer?FrameSet=arc.html

Yhdysvaltain oikeusjärjestelmästä löytyy lyhyt esittely linkkeineen jatkotietoon Eduskunnan kirjaston sivuilta, kts. http://www.eduskunta.fi/kirjasto/Home/Palvelut/Tietopalvelu/Saadoslahte…