Mikä vaakuna, luovutetusta Karjalasta?

Kysytty

Mikä vaakuna, luovutetusta Karjalasta?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kävin läpi Wikipedian artikkeleiden pohjalta kaikki Suomen nykyisten ja entisten kuntien vaakunat, samoin kaikki luovutettujen alueitten kuntien vaakunat ja varmuuden vuoksi Ruotsin kuntien vaakunat. Niistä tätä ei löytynyt, joskin muutamien Karjalan kuntien vaakunasta ei löytynyt kuvaa tai kuvailua (mm. Impilahti, Kanneljärvi, Käkisalmen maalaiskunta, Ruskeala, Sortavalan maalaiskunta ja Suursaari). Kuvan vaakunaa ei löydy myöskään Suomen Heraldisen Seuran ylläpitämästä vaakunarekisteristä, jossa on paljon yksityisiä ja sukuvaakunoita. Vaikuttaa siltä, että kyseessä on yksityinen vaakuna, jota ei syystä tai toisesta ole haluttu rekisteröidä. Tehostetu kuvahaku Googlesta ei tuonut mitään tulosta, mikä viittaa siihen, ettei kyseistä vaakunaa sieltä löydy. Kokeilin myös kännykkäsovellusta Lens, joka tunnistaa esineitä samalla periaatteella kuin Google. Ei löytänyt mitään samankaltaista.

Vaakunan heraldiset piirteet viittaavat kyllä Karjalaan (musta ja punainen väri) ja erittäin vahvasti maatalouteen (tähkä, harava ja viikate), eivät niinkään yksittäisen perheen tai suvun piirteisiin. Mustalla ilmaistu muurinharja ei sekään ole erityisen yksityinen elementti. Valitettavasti tämän pidemmälle en päässyt. Toivottavasti joku vastausten lukija tunnistaa tämän vaakunan.

Heikki Poroila

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vuonna 1969 Jaama-säätiö (Jaakkima-säätiö) toteutti Olof Erikssonin Jaakkiman kunnan sinetin pohjalta suunnitteleman Jaakkiman pitäjäviirin. Viiri kertoo maatalousvaltaisesta karjalaisesta pitäjästä, jonka alueella oli viisi linnavuorta. Pöytäviiriä myy Jaakkimalaisten seura. Seuran kotisivun löydät Karjalan Liiton sivustolta.
https://www.facebook.com/Jaakkima-pit%C3%A4j%C3%A4-Laatokan-Karjalassa-…