Mikä Tšehovin novelli? Kuka novellin henkilö?

Kysytty

Mikä Tšehovin novelli? Kuka novellin henkilö? Paljon on tässä maailmassa mielipiteitä ja valtaosa niistä ihmisten jotka eivät ole olleet hädässä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen sitaatti on Anton Tšehovin novellista Onnettomuus (Несчастье, 1886).

Juhani Konkan suomennoksessa vuodelta 1959 virke kuuluu näin: "Paljon on tässä maailmassa mielipiteitä, ja valtaosa niistä ihmisten, jotka eivät ole olleet hädässä!"

Ajatus ei ole kenekään novellin henkilön repliikistä, mutta voitaneen tulkita Andrei Iljitš Ljubantsevin ajatukseksi, kun hän oli ilmaissut vaimolleen "mielipiteensä perheestä, uskottomuudesta...".

Juhani Konkan suomennos sisältyy Tšehovin novellien kokoelmiin Valitut novellit 1 (1959), Kirjavia kertomuksia (1989, s. 45) ja Hevosenkaltainen sukunimi ja muita novelleja (1985).

Reino Silvannon suomennoksessa sama kohta kuuluu näin: "Tässä maailmassa on paljon mielipiteitä, ja suurin osa niistä on ihmisten, jotka eivät ole milloinkaan olleet onnettomassa asemassa!"

Anton Tšehov: Avioliittoja :  Kokoelma aviotarinoita (suom. Reino Silvanto, 1912)

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_8685

https://www.tommisal.fi/tsehovteos.php?id=82