Mikä toukka, löytynyt useita mökin seinältä, lattialta, pöydältä, onko haitallinen?

Kysytty

Mikä toukka, löytynyt useita mökin seinältä, lattialta, pöydältä, onko haitallinen?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kuvassa on vyöihrakuoriaisen toukka. Laji on meillä luonnonvarainen. Se elää ulkona toukkana lintujen ja nisäkkäiden pesissä syöden irtonaisia karvoja tai höyheniä. Se ei elä eläimen iholla tai turkissa. Lajista ei ole vaaraa ihmisille eikä eläimille. Vyöihrakuoriainen on niin yleinen, että se löytyy useimmista taloista, jonne se pääsee muun muassa ikkunasta lentämällä tai ryömimällä.

Sisällä se voisi teoriassa syödä myös jotain villa- tai turkispohjaista, mutta yleensä se piilottelee varjoissa, eikä tämä laji usein aiheuta mitään näkyviä vahinkoja. Löytyneet yksilöt voi poistaa ja muuten pitää huolta perussiivouksesta. Joissain tapauksissa (esimerkiksi vanhat rakennukset) niitä voi olla seinien raoissa, jossa voivat syödä vaikka kuolleen hiiren tai linnun jäänteitä.

Lähde: https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000008124352.html

https://www.otokkatieto.fi/species?id=100