Mikä tanssi? Olen nähnyt videoilla ja televisio-ohjelmissa jonnekin arabimaailmaan liittyvää tanssia, jossa kokonaan valkoisiin pukeutunut / pukeutuneet miehet…

Kysytty

Mikä tanssi?
Olen nähnyt videoilla ja televisio-ohjelmissa jonnekin arabimaailmaan liittyvää tanssia, jossa kokonaan valkoisiin pukeutunut / pukeutuneet miehet tanssivat ainoastaan koko ajan pyörien ja pyörien. Kyseessä olevan lajin tanssija vilahtaa usein esim. tällä videolla: Jean Michel Jarre - Revolutions Original Promo Video.
Mikä on nimeltään tämä tanssilaji? Ja mikä on sen historia / merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tanssijat lienevät tanssivia dervissejä. He ovat islaminuskoisen mevlevien veljeskunnan jäseniä. Tanssilla tavoitellaan mystistä uskonkokemusta, persoonallista yhteyttä jumaluuden kanssa.

Kaikki islaminuskoiset eivät tätä uskonnonharjoituksen muotoa pidä oikeaoppisena.

Nykymaailman uskonnot : alkuperä, historia, usko, maailmankuva / Franjo Terhart, Janina Schulze. - Parragon, 2007

Islamin mystiikoista

Jumalasta juopuneet : islamin mystiikan käsikirja / Jaakko Hämeen-Anttila. - Basam books, 2002

Asiasta löytyy runsaasti tietoa googlaamalla.