Mikä satu? Kuulin lapsena opettajan lukeneen tämän meille kun olin pikkupoika. Muistini mukaan sadussa perheen isä nyppi päästään täin, ruokki ja lihottaa sen…

Kysytty

Mikä satu? Kuulin lapsena opettajan lukeneen tämän meille kun olin pikkupoika. Muistini mukaan sadussa perheen isä nyppi päästään täin, ruokki ja lihottaa sen isoksi kun sian. Tämän jälkeen isä tappoi ja nylki sen ja teki siittä saappaat. Perheen isä lupaa tyttärensä miehelle joka osaa arvata että mistä nahasta saappaat on tehty mutta kukaan ei arvaa oiken. Myöhemmin iso kyy puikertelee paikalle ja isän kauhuksi arvaa oikein. Kyy vie juurisaamansa vaimon syvällä metsässä siatsevaan linnaan ja tyttären hämmästykseksi muuttuu komeaksi prinssiksi. Prinssi sanoo tyttärelle että vierailessaan vanhempiensa luona ja näiden kysyessä miten hän on voinnut tämä ei saisi kertoa totuutta vaan "mille te minut annoitte, selaiset ovat olleet minun oloni" lopulta tytär ei enää kestä vanhempiensa surua vaan kertoo totuuden ja mutta palatessaan miehensä luo tämän on kadonnut. Muistan sitten että tyttö menee sitten matkalle etsimään miestään mutten miten loput menee

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin kansansatu nimeltään Täinnahkaiset kengät. Satu sisältyy satukokoelmaan Kuningas rastasnokka : suomalaisia kansansatuja (toim. Tiina Kaila ja Kristina Segercrantz, 1988, s.17 - 26).

Alla olevasta linkistä voit tarkistaa satukokoelman saatavuuden kirjastoverkkoalueesi toimipisteissä.

https://joki.finna.fi/Record/tiekko.167151